Deel 2 van onze workaway experience: Williams Lake - Reisverslag uit Williams Lake, Canada van Amarens Bentum - WaarBenJij.nu Deel 2 van onze workaway experience: Williams Lake - Reisverslag uit Williams Lake, Canada van Amarens Bentum - WaarBenJij.nu

Deel 2 van onze workaway experience: Williams Lake

Door: Amarens

Blijf op de hoogte en volg Amarens

07 Juni 2016 | Canada, Williams Lake

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste reisverslag en sindsdien is er veel gebeurd! Antje en ik zijn vanaf de ranch in Red Deer, Alberta, naar Williams Lake, British Columbia, gevlogen. 19 mei hebben we een dag in Red Deer gespendeerd, een gezellig stadje met goede straatmuzikanten, vriendelijke mensen en leuke eetgelegenheden! De volgende dag zijn we in het vliegtuig gestapt en na een overstap in Calgary en Vancouver kwamen we aan in Williams Lake. We kregen een ontzettend warm welkom van onze nieuwe workaway-hosts, Steve Harkies en Emily Sonntag van Juniper Trails B&B. Eenmaal bij hen thuis aangekomen werden we vrolijk begroet door 3 overenthousiaste honden, 4 nieuwsgierige katten en de volgende dag hebben we kennisgemaakt met de paardenfamilie, bestaande uit: Sugar en Guy, 2 Paint ruinen, Tennessee, een oudere Quarter Horse dame en Mister, een gepensioneerde Morgan. Inmiddels is er nog een paard bijgekomen: Madde, een jonge, ondeugende Friese merrie met een scheutje Arabier. We vervelen ons hier nooit, met deze grote dierenfamilie om ons heen :-)

De eerste avond na onze aankomst was er een barbecue georganiseerd en hebben we meteen de buren, vrienden en familie van Steve en Emily ontmoet. Na 3 weken afgesloten van de buitenwereld op een ranch, was dit weer een hele andere ervaring en ontzettend leuk om al deze mensen te ontmoeten. Waaronder de Nederlandse buurman van 83 die, na jaren geen Nederlands gesproken te hebben, nog een aardig woordje Nederlands met ons kon spreken!

Na een paar dagen vrij (wat een super ontvangst ;-) ) zijn we begonnen met het werken op de B&B, die bestaat uit 3 ruime kamers inclusief eigen badkamers op de eerste verdieping van het woonhuis en een mooie woonkamer en keuken op de begane grond. Hier is echt geen dag hetzelfde, want behalve de housekeeping zijn er nog genoeg andere dingen te doen; de paarden trainen en verzorgen, de (groente)tuin onderhouden, meubels maken van hout en beton (1 van de vele hobby's van Steve), het terrein onderhouden, koken en bakken en minstens 1 keer per week komt er wel een spontaan moment dat we de auto vol laden met de honden, waterflessen en wandelstokken of mountainbikes en een paar uur gaan wandelen of fietsen in de uitgestrekte omgeving.

De natuur is hier weer heel anders dan in Red Deer: de uitgestrekte, voornamelijke vlakke weilanden en kleinere stukken bos zijn ingeruild voor bossen zo ver als het oog reikt. Het klimaat in BC is nu een stuk vochtiger dan in AB en daardoor is alle natuur mooi fris groen gekleurd wat zorgt voor een adembenemend uitzicht! Vanuit het huis, wat op een heuvel is gebouwd, kijken we uit op de bossen en in de verte de berg 'Desous', die we inmiddels ook beklommen hebben. Steve en Emily zijn beiden erg ondernemend en sportief ingesteld en weten dus precies de mooie wandel- en fietspaden te vinden.

Alhoewel we hier veel vrije tijd hebben om zelf dingen te ondernemen, is het toch te kort tijd! Er is simpelweg te veel te doen en te zien, dus proberen we zoveel mogelijk in te plannen aangezien dit een prachtig stukje van Canada is en absoluut de moeite van het ontdekken waard. :-) Barkerville is bijvoorbeeld een heel sfeervol stadje uit de tijd van de Goldrush in Canada, waar je rustig 2 dagen voor uit kunt trekken om echt alles te bekijken; een theatershow in het Theatre Royal, een ritje door de stad in een koets, een tour met uitleg over de stad en een heuse 18e eeuwse rechtszaak bijwonen.... Om daarna uit te rusten in een pittoreske B&B in Barkerville zelf! We hebben hier een middag gespendeerd en daarvoor nog de Farmer's Market in Quesnell bezocht. Na deze drukke dag hadden we op de terugweg het geluk om een jonge Grizzlybeer te spotten aan de kant van de weg!

We zijn inmiddels al zo'n 2 weken in Williams Lake en over 10 dagen is het alweer tijd voor onze week vakantie in de Rocky Mountains... Het volgende reisverslag wordt er dus eentje vanuit de bergen. Tot gauw!