Rocky Mountains - Reisverslag uit Williams Lake, Canada van Amarens Bentum - WaarBenJij.nu Rocky Mountains - Reisverslag uit Williams Lake, Canada van Amarens Bentum - WaarBenJij.nu

Rocky Mountains

Door: Amarens

Blijf op de hoogte en volg Amarens

26 Juni 2016 | Canada, Williams Lake

Kippenvel. Als ik de afgelopen week in 1 woord zou moeten beschrijven, dan is dat het perfecte woord. Kippenvel, toen we in de auto de machtige Rocky Mountains in reden. Kippenvel, toen we bovenop een bergtop stonden in dat prachtige gebergte. Kippenvel, toen we Grizzly en zwarte beren ‘zomaar’ langs de weg zagen. Kippenvel, op het moment dat we al dat helderblauwe, turquoise water zagen wat afkomstig was van gletsjers. En, wederom kippenvel, bij het aanzicht van die eeuwenoude gletsjers. Eigenlijk is zelfs dit woord niet genoeg, want de ervaringen die we afgelopen week in de Rocky Mountains hebben gehad waren onbeschrijflijk.

Op vrijdag 17 juni zijn we naar de stad Jasper gereden met Steve en Emily, onze Workaway hosts, en Sarah, hun vorige Workaway vrijwilliger die nu bij de buren in Williams Lake verblijft. De volgende dag hebben Antje, Sarah en ik onze huurauto opgehaald en zijn we richting Banff vertrokken. In dit stadje zijn we de daaropvolgende 4 dagen gebleven en we begrepen helemaal waarom het daar 24/7/365 drukbezocht is: het ligt, evenals Jasper, middenin de bergen en heeft een ontzettend leuk stadscentrum met winkels in allerlei soorten en maten en de beste cafés en restaurants. Vanuit de stad zijn de omliggende meren en hiking/mountainbike trails gemakkelijk te bereiken, lucky us! Met de auto is de allerbeste manier om de omgeving te verkennen, aangezien alles hier in Canada gewoon ver uit elkaar ligt en je al gauw een kwartier in de auto zit naar de dichtstbijzijnde hike trail. Bovendien is het uitzicht vanaf de weg prachtig, en alhoewel er op de ‘backroad’ maar hooguit 50 km/uur gereden mag worden is dat absoluut de moeite waard. Omdat de backroad een stuk rustiger is in vergelijking met de snelweg en midden in de natuur ligt, hebben we daar regelmatig beren, herten, reeën, berggeiten en zelfs coyotes gespot!

Aangezien er zo ontzettend veel natuur is te zien, hebben we zoveel mogelijk gehiked als we konden. Uitgerust met een backpack met water, eten en bearspray (pepperspray voor beren, je weet maar nooit wat je tegenkomt…), wandelstokken, regenjassen (die we overigens geen moment nodig hebben gehad, want het was de hele week stralend weer!) en natuurlijk de fotocamera gingen we iedere dag op pad. De eerste dag hebben we een tocht gemaakt van 7 uur en na de klim naar de top van de berg konden we bijkomen in een teahouse dat daar in 1909 is gebouwd. De chocolade cake was heerlijk, en het feit dat dat teahouse twee wereldoorlogen heeft overleefd en waar zoveel mensen voor ons waren geweest maakte het extra bijzonder. :-)

In Banff hebben we behalve deze hike (genaamd ‘Plain of Six Glaciers) nog een aantal andere hikes gedaan: Castle Mountain, Wilcox Pass en Parker Ridge. Stuk voor stuk met prachtige uitzichten over gletsjers, meren, bossen en kliffen. Op dinsdag zijn we naar Canmore gereden, een stadje wat een kleinere versie is van Banff. Aldaar hebben we de hike ‘Grassi Lakes’ gedaan, een trail die vernoemd is naar dhr. Grassi, die in de vorige eeuw die paden heeft gemaakt en verknocht was aan de Rocky Mountains. Één van de meren die we onderweg tegenkwamen, was begroeid met koraal van honderden jaren oud.

De 22e zijn we terug gereden naar Jasper voor de laatste twee dagen. Daar hebben we één van de meest indrukwekkende hikes gedaan, Mount Edith Cavell. Deze berg is vernoemd naar Edith Cavell, die in de tweede wereldoorlog een unieke verpleegster was; vriend of vijand, iedereen kon bij haar terecht. Het uitzicht was al de moeite waard vanaf de parkeerplaats, die op de plek lag waar ooit de gletsjer was. Vanaf daar konden we het restant van de gletsjer zien, een machtig maar ook triest gezicht. De gletsjer is namelijk in verloop van tijd enkele honderden meters teruggetrokken en nog steeds brokkelt het ijs gestaag weg.

Nadat we in deze week 43,5 kilometer in totaal hebben waren we wel toe aan een beetje welness. Antje en ik hebben daarom de Miette Hotsprings bezocht, waar we lekker konden relaxen in het water wat afkomstig is uit en verwarmd wordt in de bergen. Eenmaal ontspannen en uitgerust zijn we weer in de auto gestapt, de muziek op volume ‘burenruzie’ gezet ( :-) ) en terug gereden naar de Bed & Breakfast in Jasper!

We zijn nu weer terug in Williams Lake en verhuizen morgen voor onze laatste week naar Marion, een kennis van Steve en Emily. Marion heeft een stal met 9 paarden, 3 honden en 4 katten – vervelen zullen we ons dus niet! Komend weekend hebben we nog de Williams Lake Stampede (een groots rodeo festival) in het vooruitzicht en daarna is het alweer tijd om naar huis te gaan. Nog even genieten van deze laatste 1,5 week in Canada en voor we het weten zitten we alweer in het vliegtuig!

• 27 Juni 2016 - 10:30

Jo:

Prachtig verslag.
    Veel plezier komende laatste week, vooral op de stampede!
    Goed dansen zoals ome Jan jullie dat geleerd heeft!!!!
    En de groeten aan iedereen.

• 27 Juni 2016 - 22:56

Amarens:

Bedankt! Dansen gaan we zeker, maar eerst nog maar een keertje dansles van Ome Jan. :-)